onsdag 27 april 2011

Aktivt arbete med lärmoduler



Rebecka Edh arbetar aktivt med interaktiv visualisering i sitt klimatprojekt på högstadiet. De arbetar med lärmodulen Klimat på http://www.omvärld.se/ . Här kommer Rebeckas tankar kring arbetet.



"Jag försökte tänka så att eleverna skulle få variation: de fick lyssna på mig :-), de fick kolla på film (En obekväm sanning samt Home från AV-Medias strömmande utbud), de fick göra det här testet på nätet där de får en indikation på hur miljövänliga de är, de fick göra mindmaps i ett program som jag har hittat (www.bubbl.us) - där de fick fundera kring vad man kan göra mer som privatperson för att bli så miljövänlig som möjligt. De har fått titta på Gapminder- diskutera bilderna samt leka lite själva, de har fått läsa artiklar från Expressens hemsida som handlar om miljöförstöring samt sammanfattat två utav dessa, de fick gå in på Växjö kommuns hemsida och kolla på källsorteringsguiden - innan de gjorde källsorteringstest....ungefär så här...jag har säkert glömt någonting...:-)



I samband med Gapminderlektionen så har jag även visat Hans Roslings film om världspopulationen som utgångspunkt för en diskussion.



Eleverna hade inte så mycket kommentarer om själva Gapminder, hur den är uppbyggd (de var bekanta med hemsidam fr SO-n), däremot så blev det väldigt "tydligt" för dem vilka länder som släppte ut mest och det blev också en bra utgångspunkt för diskussion...



Det är väl poängen med gapminder antar jag?...att tydliggöra och sätta igång funderingar..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar